«

»

juuli
23

Purilendurite kodu Ridali andis ELA üliõpilastele võimaluse panna teoorias õpitu praktikasse

Juuni alguses toimus teise kursuse õhusõiduki ehituse ja hoolduse eriala tudengitel tutvumispraktika Ridali lennuvälja ning lennuklubiga. Veetsime kaks mõnusat päeva juhendajate Peep Laugu, Jaan Susi ning Einar Viina käe all.

Ridali lennuklubi on Eesti suurim purilennuklubi. Klubi tegeleb lennuvälja hooldamisega ja pakub ka võimalust lennata nii mootor- kui purilennukitega. Ridali lennuklubis on võimalus läbida GPL koolitust kogenud instruktorite abiga. Lennuvälja on võimalik kasutada eralennukitel maandumiseks ning tankimiseks. Lennuvälja hooldus- ning arendustöid viivad läbi enamasti klubi liikmed ise.

Koheselt peale lennuväljale jõudmist sain aru, et kohalik seltskond ning juhendajad on väga sõbralikud ning osavad naljamehed. Jõudsime vaevalt autost väljuda kui paari hea naljaga lõhuti suhtlusbarjäärid ning juhatati meid juba öömaja suunas. Majutus ning vaba aja veetmise viisid olid külluslikud – meile pakuti šašlõkki, sauna ja saime ka klubiliikmete endi poolt ehitatud purilennusimulaatoril lendamist proovida.

Olime vaevalt kotid lahti pakkinud, kui saabus Peep Lauk, kelle juhendamisel suundusime lähimasse angaari meenutama eelmisel kahel aastal õpitud õhusõiduki ehituse, aerodünaamika ning avioonika elemente. Kõik teadmised kinnitasime koheselt üle ka õppepurilennukil Puchacz, et hiljem sama vahendiga lennates probleeme ei tekiks. Pärast väikest teadmisi värskendavat teooriatundi suundusime koos purilennukiga angaarist välja ning auto ja kursusekaaslaste abiga pukseerisime õhusõiduki lennurajale. Seejärel teostasime kiire välise ülevaatuse ja alustasime valmistumist lendudeks. Mina sain lennata teisena, tunne oli hea ja jäin nii enda lennuoskuse kui ka juhendaja Mati kommentaaridega rahule. Lõpetasime esimese päeva kerge šašlõki, limonaadi ning saunaga.

Peeter purilendu proovimas

Peeter purilendu proovimas

Teise päeva hommikul hakkasime Ridalis puksiirlennukina kasutusel oleva Wilga 35A tiiba eemaldama. Antud Wilga tiiva all oli märgata värvikahjustusi ning see oli vihje, mis viis järeldusele, et kütusepaagis on leke. Kambaga saime kenasti tiiva maha, töö käis kiirelt ja kõik said midagi teha. Kütusepaagi kättesaamine tiiva seest oli aga keerukam aga saime ka sellega hakkama. Veelgi keerulisem oli kütusepaagi lekke tuvastamine, leidsime paar mikropragu, kust kergelt immitses kütust välja aga jõudsime koos järeldusele, et sellised väikesed lekked ei saa põhjustada nii suurt värvikahjustust tiival. Järgnevalt panime pead kokku ning uurisime tiivakonstruktsiooni ja arvestasime ribide ning vaheseinade paigutust tiivas  ja jõudsime arvamusele, et leke võis olla siiski kütusetorustikus. Hiljem saime sellele hüpoteesile ka kinnitust. Järgmine grupp TECH tudengeid olevat need torud ka ära vahetanud. Wilga juures abistasid meid peamiselt Jaan Susi ning Peep Lauk ja väiksemal määral ka Einar Viin.

Töö Wilga tiivaga

Töö Wilga tiivaga

"Kärbitud tiib"

“Kärbitud tiib”

Õhtu lõpetasime pannes kokku vana purilennuki, kusjuures minu töö oli algselt hoida ühte tiiba õhus koos kahe sõbraga kuni tiivad said ühendatud ning hiljem sain monteerida kaldtüürid ning piduriklapid vastavate hoobadega, et kõike saaks ka kokpitist liigutada. Antud purilennuki edasine teekond viis ta Eesti Lennundusmuuseumi kuna tema lendamise ajad on möödas. Sellega lõppes meie kahepäevane praktika Ridali Lennuväljal.

Vaade mootorlennukist

Vaade mootorlennukist

Kaks praktikal veedetud päeva olid minu jaoks hindamatu väärtusega, sain kontrollida enda teoreetilisi teadmisi ning neid praktiliselt rakendada. Saime kokku puutuda lihtsamate õhusõiduki konstruktsioonielementidega ning protseduuridega. Purilend oli äärmiselt hea kogemus ning tekitas minus suurt huvi purilennuspordi vastu. Väga positiivne oli majutus ning Ridali lennuklubi õhkkond. Instruktorid ning kohalikud klubliikmed suhtusid meisse austusega ning olid abivalmis. Õhtune vaba aeg sai koha peal sisustatud meelepäraste tegevustega – saime käia pärast pikka väsitavat päeva saunas ning harjutada lendamist simulaatoril. Samuti pakuti meile klubi poolt maitsvat šašlõkki, limonaadi ning head vestlusseltskonda. Praktika lisas motivatsiooni ning oli hea vaheldus eelneval neljal semestril toimunud teoreetilisele õppele.

Üliõpilane suvel – praktikatest, töökogemusest ning muidugi lennukitest
Peeter Soasepp
TECH

Permanent link to this article: http://propeller.eava.ee/2014/07/purilendurite-kodu-ridali-andis-ela-uliopilastele-voimaluse-panna-teoorias-opitu-praktikasse-uliopilane-suvel-praktikatest-tookogemusest-ning-muidugi-lennukitest/

Lisa kommentaar

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>