«

»

juuli
21

Eesti Õhuvägi 95 – Sünnipäev rahvale õhuakrobaatikaga

Pühapäeval, 20. augustil tähistas Eesti Õhuvägi on 95. aastapäeva Ämari lennubaasis suure õhusõuga! Lennubaasi tuli selleks puhuks kohale rohkelt liitaste tehnikat ja piloote ning uskumatu arv lennundushuvilisi.

Foto: Gen Vagula

Foto: Gen Vagula

Võimalus külastada tasuta Ämarit ning võtta osa nii suuremahulisest lennundusüritusest otse Tallinna külje all, meelitas kohale üle kümne tuhande inimese tuhandetes autodes. Olles ka ise pisut hilinenult Tallinnast väljunud, sain aimu ummikute suurusest. Erilise arvu külastajate puhul oli parkimine tehtud Ämari lennuvälja lääneosas asuvale vanale rajaosale, kuhu pidi hinnanguliselt mahtuma 2500 autot ning eeldati, et sellest rohkem sõidukeid kohale ka ei tule. Päeva edenedes sai aga täis kogu parkla ning teeääred mitme kilomeetri ulatuses enne Paldiski-Padise risti (kustkaudu oli reguleeritud liiklus lennuväljale saabumiseks). Pärast alates Vasalemmast ummikusse jõudmist ning seal tunniga umbes 3 km liikumist, otsustasime auto jätta maantee äärde ning ülejäänud 4 km läbida jalgsi. Vihmasajus kõndimine tasus end ära, jõudsime kohale tunduvalt kiiremini, kui sissepääsu ootavad autod. Järjekorra tipphetkel ulatus see ristimikust lausa 15 km kaugusele ning autojuhid pidid ootama üritusele pääsu tunde.

Foto: Gen Vagula

Foto: Gen Vagula

Esmane pisuke pahameel hajus aga kiirelt, kui vaatlusalale jõudes oli juba käimas F-16 vigurlend. Kõrvu paitav lärm ning suurepärased manöövrid koos valgusrakettide mänguga tõid naeratuse näole. Ja see naeratus ei kustunud sealt enne päeva lõppu. Lennuvälja suurem perroon oli avatud külastajatele ning sinna oli tutvumiseks välja pandud viisteist erinevat õhusõidukit. Lisaks eesti lennuvahenditele olid kohal Poola õhuväe MiG-29, Läti Mi-17, Soome F-18, Poola transpordilennukid C-295 ja Hollandi C-130, Belgia, Taani ja Hollandi hävitajad F-16, Poola PZL-130 ning Leedu õhuväe õpperaktiivlennuk L-39. Perroonilt avanes suurepärane vaade lennurajale ning seal kohal lakkamatult akrobaatikat tegevatele lennukitele.

Foto: Gen Vagula

Foto: Gen Vagula

Mõningad ülelendavad külalised jäid kahjuks tulemata ümbritsevate äikesetormide tõttu, kuid Ämaris oli ilm juba ammu soojaks ja päikesepaisteliseks pööranud. Raja ja ruleerimistee vahepealsel muruplatsil demonstreeris päästmisvõtteid AW-139, kahel korral oli võimalus näha soolo-vigurlendu õppe-reaktiivlennukil L-39 ning ei puudunud ka grupis vigurlend, kus oma oskusi demonstreerisid PZL-130 Orlik piloodid. Soololendudest toimusid vigurid lennukitel F-16, Saab Gripen ja Mig-29. Langevarjureid transportis AN-2 ning Eesti lipuga tegi auringe R-44.

Foto: Gen Vagula

Foto: Gen Vagula

Kokkuvõtvalt võis lennupäeva lugeda suurepäraseks võimaluseks veeta aega lennukite keskel, vabas õhus ning kogeda palju positiivseid emotsioone. Viieteistkümne aastaga on muutunud palju, alates Ämari taristust kuni tiibadega külalisteni välja. Vaata kuidas nägid välja lennupäevad aastal 1999. 

Mariliis Õun

 

Permanent link to this article: http://propeller.eava.ee/2014/07/eesti-ohuvagi-95-sunnipaev-rahvale-ohuakrobaatikaga/

1 kommentaar

  1. Raivo Kask says:

    Kahtlemata jättis lennupäev Ämaris unusamatu mulje. Ja selle eest, mida sai näha võib unustada ka ummikud ja pika jalutuskäigu. Suurepärane pühapäev ja korraldajatele ning kogu lennuetenduse teostajatele suur tänu. Raske on isegi uskuda, et inmesed on võimelised säärast imelist pilotaaži sooritama, aga nüüd usun.

Lisa kommentaar

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>